ارز دیجیتال چیست؟ تاثیر آن در بازاریابی
ارز دیجیتال چیست؟ تاثیر آن در بازاریابی
ارز دیجیتال (Cryptocurrency) شکل خاصی از پول دیجیتال است که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده است. بیشتر ارزهای دیجیتال برای بهرهمند شدن از ویژگیهای اساسی مانند غیرمتمرکز بودن، شفافیت و تغییرناپذیر بودن از بلاک چین استفاده میکنند.
ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال به این معنی است که هیچ نهاد، گروه یا سازمانی آنها را کنترل نمیکند.
کریپتوکارنسیها را میتوان به صورت مستقیم و بدون دخالت هرگونه واسطهای در اینترنت به شخص دیگری ارسال کرد. یعنی برای ارسال ارزهای دیجیتال به یکدیگر نیازی به افتتاح حساب بانکی، استفاده از خدمات بانکها یا هر سازمان واسطه دیگری نخواهید داشت.
رمزارزها همانند ریال و دلار پولهایی هستند که با سازوکار مختلفی ایجاد و توزیع میشوند. فرایند خلق برخی از این پولها مانند بیت کوین با ماینینگ انجام میشود و برای تعدادی دیگر از آنها، تمامی سکهها از قبل به صورت استخراج شده در شبکه قرار میگیرند.
ارزهای دیجیتال بر روی فناوری دفترکل توزیع شده ساخته شدهاند که یکی از محصولات مهم آن، فناوری بلاک چین است. بلاک چینرهای عمومی که اکثر ارزهای دیجیتال از آن استفاده میکنند، قابلیت مشاهده تمامی تراکنشها را چه برای افرادی که در شبکه حضور دارند و چه برای افراد خارج از شبکه فراهم میکند.
ویژگی های ارز دیجیتال
دومین ویژگی منحصربفرد ارزهای دیجیتال ناشناس بودن یا نیمه ناشناس بودن آنهاست. آدرس کیف پولها که همان نقش شماره کارت یا شماره حساب را در حسابهای بانکی دارند، شامل اطلاعات هویتی شما نمیشوند. این آدرسها که از رشته عبارات حروف و اعداد تشکیل شدهاند را تنها با بررسی تاریخچه تراکنشها و تحلیلهای عمیق میتوان به هویت افراد پیوند زد. البته برخی ارزهای دیجیتال پیگیرگریز و حریم خصوصی محور مانند مونرو، زیکش و گرین طوری طراحی شدهاند که شناسایی هویت را خیلی سخت و تقریبا غیرممکن میکنند.
ارز دیجیتال و بازاریابی
در بحث سرمایه گذاری در حال حاضر در ایران و البته در جهان ارزهای دیجیتال جای خود را باز کرده و هر روز در حال رشد و شکوفایی می باشد و این امر باعث شده در فضای بازار جهانی رقابتی زیاد ایجاد شود و سایت ها ، شرکت های بزرگ ، کمپانی های معروف دنیا و … برای خرید فروش محصولات خود از ارز دیجیتال استفاده کنند.
در این بین نقش بازاریابی از این طریق بسیار پر رنگ شده است و باعث شده تا همگی روی به ارز دیجیتال بیاورند و شکل بازار را تغییر دهند و به سمتی بروند تا همگی از این ارز برای داد و ستد خود استفاده کنند.
بازاریابان قسمت جدیدی برای این ارز ها قائل شوند تا بتوانند از طریق بازاریابی ارز دیجیتال برای کسب و کار خود دریافت کنند، چه به شکل کمک (Donate) و چه از طریق فروش محصولات خود.
ارز دیجیتال دوج کوین
حتما بخوانید: 10 کمپین تبلیغاتی برتر دنیا(قسمت اول)
ارز دیجیتال دوج کوین چیست؟
دوج کوین (Dogecoin) با واحد اختصاری DOGE یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است که در ابتدا فقط برای شوخی ساخته شده بود، اما اکنون ارزش بازار آن به چند صد میلیون دلار میرسد. در این مقاله، ابتدا داستان پیدایش این ارز دیجیتال بامزه را میخوانید و سپس مروری کوتاه بر تاریخچه قیمت آن خواهیم داشت. در پایان، با بهترین کیف پولها دوج کوین آشنا میشوید و یاد میگیرید که چطور آن را خریداری کنید.
کاربران ایرانیِ حوزه ارزهای دیجیتال علاقه زیادی به دوج کوین دارند، اما جالب است بدانید که این علاقه در بین کاربران خارجی هم بهشدت بالاست. این علاقه میتواند ناشی از رتبه تقریباً خوب این ارز دیجیتال در بازار ارزهای دیجیتال و همچنین قیمت بسیار پایین آن باشد که افراد زیادی را در رویای ثروتمند شدن مجاب به سرمایهگذاری در آن میکند. اما همه چیز به بحث سرمایهگذاری برنمیگردد؛ بعضیها دوج کوین را بهخاطر خودش و هدف پشت آن دوست دارند.
داستان دوج کوین
در دسامبر ۲۰۱۳ (آذر ۹۲)، قیمت هر واحد بیت کوین برای اولین بار به ۱,۰۰۰ دلار رسید. جهان حالا نگاهی جدی به ارزهای دیجیتال داشت. در همان زمان که حدود چهارسال از پیدایش بیت کوین میگذشت، برنامهنویسی بهنام بیلی مارکوس (Billy markus)، ارز دیجیتال خودش را برنامهنویسی کرد. با کمک جکسون پالمر (Jackson Palmer)، مدیر محصول و تحلیلگر داده در شرکت ادوبی، دوج کوین در آخرین روزهای سال ۲۰۱۳ متولد شد.
خالق این ارز دیجیتال که امروزه با نام مستعار شیبتوشی ناکاموتو (Shibetoshi Nakamoto – نامی طنز برگرفته از خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو) و بهصورت ناشناس زندگی میکند، بدون اهمیت دادن به بازاریابی یا پذیرش آن از سوی مردم، فقط قصد داشت برای شوخی و تفریح، یک سیستم پرداخت آنلاین دوستانه و خودمانی ایجاد کند.
نام و ایده لوگوی این ارز دیجیتال از نژاد سگ «شیبا اینو» (Shiba Inu) گرفته شده است. حقیقت این است که قبل از ایجاد دوج کوین، کلمه «دوج» (Doge) و تصویر سگ شیبا اینو بهعنوان میم (meme – طنز) اینترنتی شناخته شده بودند و افراد برای نوشتن متنهای خندهدار خود از آنها استفاده میکردند.
پی نوشت: این پست فقط جهت آموزش در سایت قرار گرفته است و به منزله مشاوره ارزهای دیجیتال یا سرمایه گذاری در این بازار نیست و هر کسی اختیار سرمایه خودشو و داره و من در این موضوع ذی نفع نیستم و نخواهم بود و هیچ گونه مشاوره یا سیگنال خرید نداده ام.
Add a Comment